четвер, 15 березня 2018 р.

Державний стандарт початкової освіти 2018-2019 н. р.

Державний стандарт початкової освіти: ознайомлюємося з «гарячим» нормативним документом

Постановою КМУ від 21.02.2018 № 87 затверджений Державний стандарт початкової освіти (далі — Державний стандарт). Він розроблений відповідно до Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 № 2145-VIII (далі — Закон про освіту), Закону України «Про загальну середню освіту» від 13.05.1999 № 651-XIV (зі змінами, затвердженими Законом України від 05.09.2017 № 2145-VIII; далі — Закон про загальну середню освіту).
Державний стандарт застосовуватимуть з 01.09.2018 для учнів, які навчатимуться за програмами дванадцятирічної повної загальної середньої освіти.
У Державному стандарті визначені:
·         вимоги до обов’язкових результатів навчання та компетентностей здобувачів загальної середньої освіти (далі — учні);
·         загальний обсяг навчального навантаження учнів на відповідному рівні загальної середньої освіти.
Висвітлюємо ключові для заступника директора школи питання.
Початкова освіта у Державному стандарті
Початкова освіта — перший рівень повної загальної середньої освіти, який відповідає першому рівню Національної рамки кваліфікацій. Мета початкової освіти — всебічний розвиток дитини, її талантів, здібностей, компетентностей та наскрізних умінь відповідно до вікових та індивідуальних психофізіологічних особливостей і потреб, формування цінностей, розвиток самостійності, творчості та допитливості.
Початкова освіта має два цикли — 1-2 класи і 3-4 класи. Вони враховують вікові особливості розвитку та потреби дітей.
Ключові компетентності
Вимоги до обов’язкових результатів навчання визначені з урахуванням компетентнісного підходу до навчання. В його основу покладені ключові компетентності:
·         вільне володіння державною мовою;
·         здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами;
·         математична компетентність;
·         компетентності в галузі природничих наук, техніки й технологій;
·         інноваційність;
·         екологічна компетентність;
·         інформаційно-комунікаційна компетентність;
·         навчання впродовж життя;
·         громадянські та соціальні компетентності;
·         культурна компетентність;
·         підприємливість та фінансова грамотність.
Спільні для всіх компетентностей такі вміння:
·         читати з розумінням;
·         висловлювати власну думку усно і письмово;
·         критично та системно мислити;
·         логічно обгрунтовувати позицію;
·         конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми;
·         співпрацювати з іншими людьми;
·         творчість, ініціативність.
Освітні галузі
Вимоги до ключових компетентностей та результатів навчання учнів охарактеризовані за освітніми галузями. Для кожної освітньої галузі визначені мета та загальні результати навчання.
Мовно-літературна
Українська мова та література, мови та літератури відповідних корінних народів та національних меншин.
Загальні результати галузі:
·         учень взаємодіє з іншими особами усно, сприймає і використовує інформацію для досягнення життєвих цілей у різних комунікативних ситуаціях;
·         сприймає, аналізує, інтерпретує, критично оцінює інформацію в текстах різних видів, медіатекстах та використовує її для збагачення свого досвіду;
·         висловлює думки, почуття та ставлення, взаємодіє з іншими особами письмово та в режимі реального часу, дотримується норм літературної мови;
·         досліджує індивідуальне мовлення для власної мовної творчості, спостерігає за мовними явищами, аналізує їх.
Іншомовна освіта.
Загальні результати:
·         учень сприймає інформацію, висловлену іноземною мовою в умовах безпосереднього та опосередкованого міжкультурного спілкування, та критично оцінює таку інформацію;
·         розуміє прочитані іншомовні тексти різних видів для отримання інформації або емоційного задоволення, використовує прочитану інформацію та критично оцінює її;
·         надає інформацію, висловлює думки, почуття та ставлення, взаємодіє з іншими особами усно, письмово та в режимі реального часу, використовуючи іноземну мову.
Математична
Загальні результати галузі:
·         учень досліджує ситуації і визначає проблеми, які можна розв’язувати із застосуванням математичних методів;
·         моделює процеси і ситуації, розробляє стратегії (плани) дій для розв’язування різноманітних задач;
·         критично оцінює дані, процес та результат розв’язання навчальних і практичних задач;
·         застосовує досвід математичної діяльності для пізнання навколишнього світу.
Природнича
Загальні результати галузі:
·         учень відкриває світ природи, набуває досвіду її дослідження, шукає відповіді на запитання, спостерігає за навколишнім світом, експериментує та створює навчальні моделі, виявляє допитливість та отримує радість від пізнання природи;
·         опрацьовує та систематизує інформацію природничого змісту, отриману з доступних джерел та представляє її у різних формах;
·         усвідомлює розмаїття природи, взаємозв’язки її об’єктів та явищ, пояснює роль природничих наук і техніки в житті людини, відповідально поводиться у навколишньому світі;
·         критично оцінює факти, поєднує новий досвід з набутим раніше і творчо його використовує для розв’язування проблем природничого характеру.
Технологічна
Загальні результати галузі:
·         учень втілює творчий задум у готовий виріб;
·         дбає про власний побут, задоволення власних потреб та потреб тих, хто його оточує;
·         ефективно використовує природні матеріали, дбаючи про навколишній світ;
·         практикує і творчо застосовує традиційні й сучасні ремесла.
Інформатична
Загальні результати галузі:
·         учень знаходить, подає, перетворює, аналізує, узагальнює та систематизує дані, критично оцінює інформацію для розв’язання життєвих проблем;
·         створює інформаційні продукти та програми для ефективного розв’язання задач/проблем, творчого самовираження, індивідуально та у співпраці, за допомогою цифрових пристроїв та без них;
·         усвідомлено використовує інформаційні й комунікаційні технології та цифрові пристрої для доступу до інформації, спілкування та співпраці як творець та/або споживач, а також самостійно опановує нові технології;
·         усвідомлює наслідки використання інформаційних технологій для себе, суспільства, навколишнього світу та сталого розвитку, дотримується етичних, міжкультурних та правових норм інформаційної взаємодії.
Соціальна і здоров’язбережувальна
Загальні результати галузі:
·         учень дбає про особисте здоров’я і безпеку, реагує на діяльність, яка становить загрозу для життя, здоров’я, добробуту;
·         визначає альтернативи, прогнозує наслідки, ухвалює рішення з користю для здоров’я, добробуту, власної безпеки та безпеки інших;
·         робить аргументований вибір на користь здорового способу життя, аналізує й оцінює наслідки та ризики;
·         виявляє підприємливість та діє етично для поліпшення здоров’я, безпеки та добробуту.
Громадянська та історична
Загальні результати галузі:
·         учень встановлює зв’язки між подіями, діяльністю людей та її результатами у часі, пояснює значення пам’ятних для себе та інших громадян України дат (подій);
·         орієнтується у знайомому соціальному середовищі, долучається до його розвитку, пояснює вплив природи та діяльності людей на нього;
·         працює з різними джерелами соціальної та історичної інформації, аналізує зміст джерел, критично оцінює їх;
·         узагальнює інформацію з різних джерел, розповідаючи про минуле і сучасне;
·         представляє аргументовані судження про відомі йому факти та історичних осіб, а також про події суспільного життя;
·         має розвинуте почуття власної гідності, діє з урахуванням власних прав і свобод, поважає права і гідність інших, протидіє проявам дискримінації та нерівного ставлення до особистості;
·         усвідомлює себе громадянином України, аналізує культурно-історичні основи власної ідентичності, визнає цінність культурного розмаїття;
·         дотримується принципів демократичного громадянства, бере активну участь у житті шкільної спільноти, місцевої громади.
Мистецька
Загальні результати галузі:
·         учень виявляє художньо-образне, асоціативне мислення у процесі художньо-творчої діяльності через образотворче, музичне та синтетичні види мистецтва;
·         пізнає мистецтво, інтерпретує художні образи, набуваючи емоційно-чуттєвого досвіду, виявляє ціннісне ставлення до мистецтва;
·         пізнає себе через художньо-творчу діяльність та мистецтво.
Фізкультурна
Загальні результати галузі:
·         учень регулярно займається руховою активністю, фізичною культурою та спортом; демонструє рухові вміння та навички й використовує їх у різних життєвих ситуаціях;
·         добирає фізичні вправи для підвищення рівня фізичної підготовленості;
·         керується правилами безпечної і чесної гри, уміє боротися, вигравати і програвати; усвідомлює значення фізичних вправ для здоров’я, задоволення, гартування характеру, самовираження та соціальної взаємодії.
Базовий навчальний план
Загальний обсяг навчального навантаження учнів окреслено в Базовому навчальному плані початкової освіти (далі — базовий навчальний план). Він встановлює погодинне співвідношення між освітніми галузями за роками навчання, визначає гранично допустиме тижневе навантаження учнів та загальну щорічну кількість годин за освітніми галузями.
Для учнів з особливими освітніми потребами (з порушеннями зору, слуху, опорно-рухового апарату, інтелектуального розвитку, тяжкими порушеннями мовлення, затримкою психічного розвитку), які здобувають початкову освіту в спеціальних закладах (класах) загальної середньої освіти, базовий навчальний план визначає кількість годин для проведення корекційно-розвиткової роботи.
Базовий навчальний план має такі чотири варіанти:
·         для закладів загальної середньої освіти з українською мовою навчання;
·         для закладів загальної середньої освіти з навчанням мовою відповідного корінного народу або національної меншини;
·         для спеціальних закладів (класів) загальної середньої освіти з українською мовою навчання дітей з особливими освітніми потребами;
·         для спеціальних закладів (класів) загальної середньої освіти з навчанням мовою відповідного корінного народу або національної меншини (див. Додаток).
Заклади загальної середньої освіти з навчанням мовою відповідного корінного народу або мовою національної меншини самостійно розподіляють навчальне навантаження між мовою відповідного корінного народу або мовою національної меншини та іноземною мовою і відображають це в навчальному плані. За рішенням педагогічної ради, зокрема коли мова національної меншини є офіційною мовою ЄС, її можна вивчати також як іноземну. Українську мову як державну в таких школах вивчають за освітніми програмами, які враховують мовну підготовку здобувачів початкової освіти та спорідненість між рідною і державною мовами.
На підставі базового навчального плану можна здійснювати повну або часткову інтеграцію різних освітніх галузей. Це відображається в освітній програмі й навчальному плані закладу загальної середньої освіти. Кількість навчальних годин, передбачених на вивчення кожної освітньої галузі, перерозподіляють так, аби їх сумарне значення не зменшувалося. Зміст природничої, соціальної і здоров’язбережувальної, громадянської та історичної, технологічної, інформатичної освітніх галузей у початковій школі інтегрують у різних комбінаціях та утворюють інтегровані предмети й курси, перелік і назви яких зазначають в освітніх програмах і навчальних планах.
Базовий навчальний план має інваріантний і варіативний складники.
Інваріантний складник змісту є обов’язковим для всіх закладів загальної середньої освіти незалежно від їх підпорядкування й форм власності. Вилучення з інваріантного складника будь-якої з освітніх галузей неприпустиме, оскільки порушує цілісність початкової освіти і наступність із базовою середньою освітою.
Інваріантний складник базового навчального плану для спеціальних закладів (класів) передбачає корекційно-розвиткову роботу, напрями та змістове наповнення якої визначають з урахуванням особливостей психофізичного розвитку дітей з особливими освітніми потребами.
Кожна освітня галузь передбачає обов’язкову корекційно-розвиткову роботу.
Варіативний складник базового навчального плану визначають заклади загальної середньої освіти самостійно, враховуючи особливості організації освітнього процесу та індивідуальних освітніх потреб учнів. Варіативний складник відображають у навчальних планах.
Варіативність змісту початкової освіти забезпечують також шляхом запровадження резервного часу в освітній програмі закладу загальної середньої освіти, що сприяє, зокрема, задоволенню освітніх потреб учнів, вирівнюванню їх досягнень, розвитку наскрізних умінь.
Заклади загальної середньої освіти з навчанням мовами відповідних корінних народів та мовами національних меншин для реалізації мовно-літературної освітньої галузі додатково можуть використовувати години варіативного складника.
 
Державну атестацію учнів проводять у формі контрольних робіт з метою моніторингу якості освітньої діяльності закладів загальної середньої освіти та/або якості освіти.


Матеріали для скачування:

Карпаты Тур