Державний стандарт початкової
освіти: ознайомлюємося з «гарячим» нормативним документом
Державний
стандарт застосовуватимуть з 01.09.2018 для учнів, які навчатимуться за
програмами дванадцятирічної повної загальної середньої освіти.
·
вимоги до обов’язкових результатів навчання
та компетентностей здобувачів загальної середньої освіти (далі — учні);
·
загальний обсяг навчального навантаження учнів
на відповідному рівні загальної середньої освіти.
Висвітлюємо
ключові для заступника директора школи питання.
Початкова освіта у Державному стандарті
Початкова
освіта — перший рівень повної загальної середньої освіти, який відповідає
першому рівню Національної рамки кваліфікацій. Мета початкової
освіти — всебічний розвиток дитини, її талантів, здібностей,
компетентностей та наскрізних умінь відповідно до вікових та індивідуальних
психофізіологічних особливостей і потреб, формування цінностей, розвиток
самостійності, творчості та допитливості.
Початкова
освіта має два цикли — 1-2 класи і 3-4 класи.
Вони враховують вікові особливості розвитку та потреби дітей.
Ключові компетентності
Вимоги
до обов’язкових результатів навчання визначені з урахуванням компетентнісного
підходу до навчання. В його основу покладені ключові компетентності:
·
вільне володіння державною мовою;
·
здатність спілкуватися рідною (у разі
відмінності від державної) та іноземними мовами;
·
математична компетентність;
·
компетентності в галузі природничих наук,
техніки й технологій;
·
інноваційність;
·
екологічна компетентність;
·
інформаційно-комунікаційна компетентність;
·
навчання впродовж життя;
·
громадянські та соціальні компетентності;
·
культурна компетентність;
·
підприємливість та фінансова грамотність.
Спільні
для всіх компетентностей такі вміння:
·
читати з розумінням;
·
висловлювати власну думку усно і письмово;
·
критично та системно мислити;
·
логічно обгрунтовувати позицію;
·
конструктивно керувати емоціями, оцінювати
ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми;
·
співпрацювати з іншими людьми;
·
творчість, ініціативність.
Освітні галузі
Вимоги
до ключових компетентностей та результатів навчання учнів охарактеризовані за
освітніми галузями. Для кожної освітньої галузі визначені мета та загальні
результати навчання.
Мовно-літературна
Українська
мова та література, мови та літератури відповідних корінних народів та
національних меншин.
Загальні
результати галузі:
·
учень взаємодіє з іншими особами усно,
сприймає і використовує інформацію для досягнення життєвих цілей у різних
комунікативних ситуаціях;
·
сприймає, аналізує, інтерпретує, критично
оцінює інформацію в текстах різних видів, медіатекстах та використовує її для
збагачення свого досвіду;
·
висловлює думки, почуття та ставлення,
взаємодіє з іншими особами письмово та в режимі реального часу, дотримується
норм літературної мови;
·
досліджує індивідуальне мовлення для
власної мовної творчості, спостерігає за мовними явищами, аналізує їх.
Іншомовна
освіта.
Загальні
результати:
·
учень сприймає інформацію, висловлену
іноземною мовою в умовах безпосереднього та опосередкованого міжкультурного
спілкування, та критично оцінює таку інформацію;
·
розуміє прочитані іншомовні тексти різних
видів для отримання інформації або емоційного задоволення, використовує
прочитану інформацію та критично оцінює її;
·
надає інформацію, висловлює думки, почуття
та ставлення, взаємодіє з іншими особами усно, письмово та в режимі реального
часу, використовуючи іноземну мову.
Математична
Загальні
результати галузі:
·
учень досліджує ситуації і визначає
проблеми, які можна розв’язувати із застосуванням математичних методів;
·
моделює процеси і ситуації, розробляє
стратегії (плани) дій для розв’язування різноманітних задач;
·
критично оцінює дані, процес та результат
розв’язання навчальних і практичних задач;
·
застосовує досвід математичної діяльності
для пізнання навколишнього світу.
Природнича
Загальні
результати галузі:
·
учень відкриває світ природи, набуває
досвіду її дослідження, шукає відповіді на запитання, спостерігає за
навколишнім світом, експериментує та створює навчальні моделі, виявляє
допитливість та отримує радість від пізнання природи;
·
опрацьовує та систематизує інформацію
природничого змісту, отриману з доступних джерел та представляє
її у різних формах;
·
усвідомлює розмаїття природи,
взаємозв’язки її об’єктів та явищ, пояснює роль природничих наук і техніки в
житті людини, відповідально поводиться у навколишньому світі;
·
критично оцінює факти, поєднує новий
досвід з набутим раніше і творчо його використовує для розв’язування проблем
природничого характеру.
Технологічна
Загальні
результати галузі:
·
учень втілює творчий задум у готовий
виріб;
·
дбає про власний побут, задоволення
власних потреб та потреб тих, хто його оточує;
·
ефективно використовує природні матеріали,
дбаючи про навколишній світ;
·
практикує і творчо застосовує традиційні й
сучасні ремесла.
Інформатична
Загальні
результати галузі:
·
учень знаходить, подає, перетворює,
аналізує, узагальнює та систематизує дані, критично оцінює інформацію для
розв’язання життєвих проблем;
·
створює інформаційні продукти та програми
для ефективного розв’язання задач/проблем, творчого самовираження,
індивідуально та у співпраці, за допомогою цифрових пристроїв та без них;
·
усвідомлено використовує інформаційні й
комунікаційні технології та цифрові пристрої для доступу до інформації,
спілкування та співпраці як творець та/або споживач, а також самостійно
опановує нові технології;
·
усвідомлює наслідки використання
інформаційних технологій для себе, суспільства, навколишнього світу та сталого
розвитку, дотримується етичних, міжкультурних та правових норм інформаційної
взаємодії.
Соціальна і здоров’язбережувальна
Загальні
результати галузі:
·
учень дбає про особисте здоров’я і
безпеку, реагує на діяльність, яка становить загрозу для життя, здоров’я,
добробуту;
·
визначає альтернативи, прогнозує наслідки,
ухвалює рішення з користю для здоров’я, добробуту, власної безпеки та безпеки
інших;
·
робить аргументований вибір на користь
здорового способу життя, аналізує й оцінює наслідки та ризики;
·
виявляє підприємливість та діє етично для
поліпшення здоров’я, безпеки та добробуту.
Громадянська та історична
Загальні
результати галузі:
·
учень встановлює зв’язки між подіями,
діяльністю людей та її результатами у часі, пояснює значення пам’ятних для себе
та інших громадян України дат (подій);
·
орієнтується у знайомому соціальному
середовищі, долучається до його розвитку, пояснює вплив природи та діяльності
людей на нього;
·
працює з різними джерелами соціальної та
історичної інформації, аналізує зміст джерел, критично оцінює їх;
·
узагальнює інформацію з різних джерел,
розповідаючи про минуле і сучасне;
·
представляє аргументовані судження про
відомі йому факти та історичних осіб, а також про події суспільного життя;
·
має розвинуте почуття власної гідності,
діє з урахуванням власних прав і свобод, поважає права і гідність інших,
протидіє проявам дискримінації та нерівного ставлення до особистості;
·
усвідомлює себе громадянином України,
аналізує культурно-історичні основи власної ідентичності, визнає цінність
культурного розмаїття;
·
дотримується принципів демократичного
громадянства, бере активну участь у житті шкільної спільноти, місцевої громади.
Мистецька
Загальні
результати галузі:
·
учень виявляє художньо-образне,
асоціативне мислення у процесі художньо-творчої діяльності через
образотворче, музичне та синтетичні види мистецтва;
·
пізнає мистецтво, інтерпретує художні
образи, набуваючи емоційно-чуттєвого досвіду, виявляє ціннісне ставлення
до мистецтва;
·
пізнає себе через художньо-творчу
діяльність та мистецтво.
Фізкультурна
Загальні
результати галузі:
·
учень регулярно займається руховою
активністю, фізичною культурою та спортом; демонструє рухові вміння
та навички й використовує їх у різних життєвих ситуаціях;
·
добирає фізичні вправи для підвищення
рівня фізичної підготовленості;
·
керується правилами безпечної і чесної
гри, уміє боротися, вигравати і програвати; усвідомлює значення фізичних вправ
для здоров’я, задоволення, гартування характеру, самовираження та соціальної
взаємодії.
Базовий навчальний план
Загальний
обсяг навчального навантаження учнів окреслено в Базовому навчальному плані
початкової освіти (далі — базовий навчальний
план). Він встановлює погодинне співвідношення між освітніми галузями за роками
навчання, визначає гранично допустиме тижневе навантаження учнів та загальну
щорічну кількість годин за освітніми галузями.
Для учнів з особливими освітніми потребами (з
порушеннями зору, слуху, опорно-рухового апарату, інтелектуального розвитку,
тяжкими порушеннями мовлення, затримкою психічного розвитку), які здобувають
початкову освіту в спеціальних закладах (класах) загальної середньої освіти,
базовий навчальний план визначає кількість годин для проведення
корекційно-розвиткової роботи.
Базовий
навчальний план має такі чотири варіанти:
·
для закладів загальної середньої освіти з
українською мовою навчання;
·
для закладів загальної середньої освіти з
навчанням мовою відповідного корінного народу або національної меншини;
·
для спеціальних закладів (класів)
загальної середньої освіти з українською мовою навчання дітей з особливими
освітніми потребами;
·
для спеціальних закладів (класів)
загальної середньої освіти з навчанням мовою відповідного корінного народу або
національної меншини (див. Додаток).
Заклади
загальної середньої освіти з навчанням мовою відповідного корінного народу або
мовою національної меншини самостійно розподіляють навчальне навантаження між
мовою відповідного корінного народу або мовою національної меншини
та іноземною мовою і відображають це в навчальному плані. За рішенням
педагогічної ради, зокрема коли мова національної меншини є офіційною мовою ЄС,
її можна вивчати також як іноземну. Українську мову як державну в таких школах
вивчають за освітніми програмами, які враховують мовну підготовку
здобувачів початкової освіти та спорідненість між рідною і державною мовами.
На
підставі базового навчального плану можна здійснювати повну або часткову інтеграцію різних освітніх галузей. Це
відображається в освітній програмі й навчальному плані закладу загальної
середньої освіти. Кількість навчальних годин, передбачених на вивчення кожної
освітньої галузі, перерозподіляють так, аби їх сумарне значення не
зменшувалося. Зміст природничої, соціальної і здоров’язбережувальної,
громадянської та історичної, технологічної, інформатичної освітніх галузей у
початковій школі інтегрують у різних комбінаціях та утворюють інтегровані
предмети й курси, перелік і назви яких зазначають в освітніх програмах і
навчальних планах.
Базовий
навчальний план має інваріантний і варіативний
складники.
Інваріантний складник
змісту є обов’язковим для всіх закладів загальної середньої освіти незалежно
від їх підпорядкування й форм власності. Вилучення з інваріантного складника
будь-якої з освітніх галузей неприпустиме, оскільки порушує цілісність
початкової освіти і наступність із базовою середньою освітою.
Інваріантний
складник базового навчального плану для спеціальних закладів
(класів) передбачає корекційно-розвиткову роботу, напрями та
змістове наповнення якої визначають з урахуванням особливостей психофізичного
розвитку дітей з особливими освітніми потребами.
Кожна
освітня галузь передбачає обов’язкову корекційно-розвиткову роботу.
Варіативний складник
базового навчального плану визначають заклади загальної середньої освіти
самостійно, враховуючи особливості організації освітнього процесу та
індивідуальних освітніх потреб учнів. Варіативний складник відображають у
навчальних планах.
Варіативність
змісту початкової освіти забезпечують також шляхом запровадження резервного
часу в освітній програмі закладу загальної середньої освіти, що сприяє,
зокрема, задоволенню освітніх потреб учнів, вирівнюванню їх досягнень, розвитку
наскрізних умінь.
Заклади
загальної середньої освіти з навчанням мовами відповідних корінних народів та
мовами національних меншин для реалізації мовно-літературної освітньої галузі
додатково можуть використовувати години варіативного складника.
Державну
атестацію учнів проводять у формі контрольних робіт з метою моніторингу якості
освітньої діяльності закладів загальної середньої освіти та/або якості освіти.
Матеріали
для скачування: